Kahwin Muda !!





APA PENDAPAT ANDA???JOM DISKUSI BERSAMA!!

Assalamualaikum wbt..baru-baru ni aku diberi amanah untuk memotivasikn seseorang dibawah tajuk ''Kahwin Muda''..huh!!aku juga yg mereka pilih,nk kata motivator bertauliah x lar pulak..calon imam muda jauh skali (x terpikir pon) tp blh lar aku kongsi ngan dia serba sedikit ilmu yg aku ada...Kali ini aku nk kongsi ngan pembaca aku plak...

Jejaka X : Saya seorang mahasiswa saya sering menonton video lucah sejak darjah enam,bkn itu sahaja saya jugak suka beronani,sehinggakan saya menjadi ketagih yg luar biasa..jadi saya mengambil keputusan untuk berkahwin..Tapi sya takut dgn pandangan masyarakat terhadap Kahwin Muda...

Kahwin muda ni sinonim bg remaja yg berkahwin tetapi masih belum memenuhi ciri-ciri sebagai seorang suami..btl ker??Habis bagaimana kalau si lelaki tidak dapat menahan nafsunya??adakah ISLAM kejam??Pada saat ini haruskah si lelaki lebih memilih untuk berkahwin secara adat ataupon syari'at islam??

Kembali kepada persepktif ISLAM, hukum asal berkahwin ada 5 ,iaitu wajib,sunat,harus,makruh, dan haram..aku x nak terangkn semua..biar ulasan aku ringkas dan padat..

Aku bg contoh dua situasi :

  1. Seorang lelaki mahu berkahwin , ada calon , belum mempunyai kerjaya dan masih belajar.Hukumnya adalah harus..Harus baginya jika walinya menggalakkannya berkahwin dan harus juga jika dia tidak mahu berkahwin dengan alasan hendak fokus pada pelajarannya terlebih dahulu.
  2. Seorang lelaki mahu berkahwin , ada calon ,belum mempunyai kerjaya tetapi tidak mampu mengawal nafsu syahwatnya..Hukumnya adalah wajib..Dijatuhkan hukum wajib kerana dia berada dalam keadaan melazimi maksiat/zina dengan asbab menangguhkan perkahwinan..Sebagai contoh,jika dia tidak berkahwin,dia akan memuaskan nafsunya dengan berzina seperti melanggan pelacur..Hal ini terang-terang melanggar syari'at ISLAM yg suci...
Wajib Kahwin
Dalam konteks wajib kahwin..saya mahu saudara saudari sekalian fikirkan dua situasi yg kerap berlaku pada masyarakat kita sekarang..

  1. Pasangan Couple yg kerap berjumpa ,bila berjumpa berpegangan tangan ,kiss sana sini ,berbicara dgn kata-kata yg menaikkan syahwat..Adakah ini tidak dikategorikan sebagai wajib berkahwin??
  2. Pasangan Couple yg jarang berjumpa,kerap bergayut , sms hingga ke pagi ,berfacebook tidak henti-henti..Adakah ini juga tidak dikategorikan sebagai wajib kahwin??

Perlukah ditangguhkan perkahwinan jika perkara di atas berlaku??Adakah hukum wajib tersebut terpaku setelah wanita tersebut hamil??ataupon ditangkap khalwat??Bg aku ibubapa lar yg perlu mengambil cakna terhadap anak mereka..Jika anak mereka mahu berkahwin sokonglar mereka,sesungguhnya berkahwin juga salah satu beribadah kepada ALLAH..

Halangan

Tidak dinafikan cakap memang mudah,nak lakukan itu susah..Sebut Kahwin Muda ini akan mendapat tamparan yg cukup hebat dari masyarakat misalnya:

  1. Tak cukup pengalaman,tak matang lar,tak berkemampuan lar,yang paling top mesti mereka akan kata "hg nak bgi makan apa??mkn pasir??" huh!! tetapi mereka salah..lupakah jnji ALLAH dalam firmannya yg berbunyi..
وَأَنكِحُواْ ٱلۡأَيَـٰمَىٰ مِنكُمۡ وَٱلصَّـٰلِحِينَ مِنۡ عِبَادِكُمۡ وَإِمَآٮِٕڪُمۡ‌ۚ إِن يَكُونُواْ فُقَرَآءَ يُغۡنِهِمُ ٱللَّهُ مِن فَضۡلِهِۦ‌ۗ وَٱللَّهُ وَٲسِعٌ عَلِيمٌ

mafhumnya:Dan nikah lar orang-orang yg masih membujang diantara kamu,dan juga orang-orang yg layak (menikah) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki mahupun perempuan.jika mereka miskin,Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dgn kurnia-Nya.Dan ALLAH Maha Luas (pemberian-Nya),Maha Mengetahui. Nur 32

  • Ayat (memberi kemampuan dgn kurnia-Nya) mengikut kitab ahkamul quran ada dua pendapat..Pertama:Allah memberi kemampuan dgn kurnia-Nya iaitu NIKAH..Kedua:Allah memberi kemampuan dengan al mal yakni harta..
  • Janji Allah itu benar,jadi haruskah kita menyangkal rezeki selepas berkahwin??fikir-fikirkn lar..
Kesan

Disebabkan pemikiran cetek manusia yg meletakkan adat melayu melebihi maqasid syariah ini yg menyebabkn pembuangan anak..zina..anak luar nikah..bila terlanjur baru menyesal sedangkn nasi sudah menjadi bubur..

Berzina

Tebahagi kepada banyak cabang..tetapi aku lebih spesifikan kepada masalah Jejaka X..Beronani jgk dikategorikn zina tangan yakni terang-terang dilarang oleh agama suci kita..

Beronani

وَٱلَّذِينَ هُمۡ لِفُرُوجِهِمۡ حَـٰفِظُونَ (٥) إِلَّا عَلَىٰٓ أَزۡوَٲجِهِمۡ أَوۡ مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُہُمۡ فَإِنَّہُمۡ غَيۡرُ مَلُومِينَ (٦) فَمَنِ ٱبۡتَغَىٰ وَرَآءَ ذَٲلِكَ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡعَادُونَ
mafhumnya:Dan mereka yg menjaga kehormatannya (dalam hubungan seksual). Kecuali kepada isteri dan hamba sahaya,maka sesungguhnya mereka tidak tercela. Barangsiapa yg menginginkan selain dari itu,mereka tergolong dari golongan yg melampaui batas
Al-Mukminun 5,6,7

Sudah terang lagi bersuluh..haram hukumnya..Bagi aku lar,beronani ni satu pnyakit psikologi,ssh untuk melawan bg yg dah ketagih..sama macam merokok,bg yang perokok tegar,sejuta fatwa mengatakn haram sekalipon tetap halal bg mereka..Bg kita yg jauh dari rokok memang mudah menyuruh mereka berhenti walhal hakikatnya sangat perit untuk melawan ketagih..azam n iman yg kuat sja dpt menangani masalah ini..sama lar seperti konsep beronani atau melancap..Rasulullah sendiri pernah bersabda:

(Wahai pemuda!! Barangsiapa yg mempunyai kemampuan dri kalangan kamu,maka berkahwinlar,kerna kahwin dapat menjaga pandangan dan kehormatan kamu,jika tidak mampu berpuasalar,kerna puasa itu ada penjagaan)

Jadi bg pengonani tegar,bg aku jalan penyelesaiannya ada pada korang sendiri,ingat lar Allah maha melihat,di akhirat kelak akan di imbas kembali perlakuan kita dihadapan bertrillion manusia di padang mahsyar..Sesungguhnya Allah Maha Melihat..

Video Lucah

Tidak dinafikan,dunia sekarang pornografi hnya dihujung jari..wahh hebat yahudi merosakkn ISLAM secara halus kerana mereka tahu merosakkan ISLAM secara kasar misalnya pedang bertemu pedang sudah pasti ISLAM kan menang..Entah lar aku pon x tau nk bendung masalah ini..kalo kerajaan sendiri yg block..ada saja cara untuk masuk..ermm,walopon bnyak kancah wacana sihat tentang menangani budaya kuning..hakikatnya hnya segelintir yg mengambil cakna..walhal suami isteri sendiri pon turut sepakat menonton bersama..Sedangkn sudah ber"pengalaman" tetapi masih tidak mensyukuri nikmat tuhan..Adakah mereka tergolong golongan yg melampaui batas..renung-renungkn lar....Yg Haram Tetap Haram..Antara tips aku untuk Jejaka X..
  1. Jangan duduk sorang-sorang dlm bilik mahupon rmh..Bnyakkan aktiviti luar.
  2. Banyakkan baca Al-Quran,Sesungguhnya al-Quran pembimbing hidup
  3. Banyakkan Berpuasa.
  4. Banyakkan beristiqfar..
  5. Jaga pandangan kepada kaum hawa tambah-tambah artis yg mengiurkan..(buta artis dapat saham)
  6. Tak Tahan gak tumbuk lar muka korang biar rasa sakit hilang gian,hehe

Akhir Kalam...Berkahwin kepada sesiapa yg hendak berkahwin,trozkan niat anda..insyAllah Allah permudahkn...Tapi kena ingat!!Kahwin,kahwin juga tanggungjwab jgn lupa,jngn ingat dah kahwin mcm zaman solo dlu..Tanggungjawab kahwin tidak semudag ungkapan "Aku terima nikahnya si fulan binti si fulan dgn mas kahwin 31 ringgit tunai" Ni yg sebenarnya:

"Aku tanggung dosanya dari bapanya sehingga nafas terahkir,jika dia tidak mengikut suruhan Mu,tidak menutup aurat..neraka layak bagiku..dan aku juga menanggung segala dosa anakku kelak,jika aku tidak mengajarnya dan dia merosakkan segala yg ada dibumi maka jelas neraka bagiku,ini lar janji yg terikat antara aku dgn walinya"

Kahwin Itu Indah,Indah lagi dapat bermunajat kepada ALLAH bersama,bergadoh asam garam kehidupan, Talak jalan penyelesaian terbaik dari perkara mudhorat..Poligami fikir lar sendiri??hehe,yg mampu go je lar,yg tak mampu buat cara tak mampu...Semoga perkahwinan korang membwa keluarga yg sakinah mawaddah warahmah aminnn.............wassalam...........

Wa Allahualalam....

p/s; bg sesiapa yg ingin melontar pendapat atau bertentangan dengan pendapat aku sila komen di bawah..maaf diatas segala kedhoifan yg terdapat dlm diri aku

7 comments:

stju dgn entry ni..
ada pro n kontra nye bl kawin muda

tp bgus pe kwin muda.

September 17, 2011 at 9:30 PM comment-delete

bkn sng nk kawen mude lg2 waktu due2 blajar tp mmg bgus klu dpt kawen drpd bcinta lame2.. isunye; kne ikut adat tu yg pyh..byk gune fulus maa.. haiyaa..mentaliti parents r kne ubah sebenarnye,,kite hidup brlandaskan agama yg utama wlupun kite bpgg pd adat..hurmmm...

October 25, 2011 at 6:54 PM comment-delete

saye setuju..bagaimana ingin meyakinkan ibu bape untuk , berkahwin..sedangkan masih belajar?

November 19, 2011 at 4:58 AM comment-delete

ermm..itu atas individu sendiri kerna anak-anak tahu sifat ibubapa mereka sendiri,lain org lain ragamnya.,gunalah ayat-ayat yg berhemah semasa berbincang dgn ibubapa..perkara yg baik insyAllah ditolong oleh Allah swt..

November 19, 2011 at 6:04 AM comment-delete

ok..tq..ustad,,

November 19, 2011 at 6:33 AM comment-delete

sama-sama..

November 19, 2011 at 7:18 AM comment-delete

saya harap saya dapat suami yang beriman.amin

December 8, 2011 at 8:48 AM comment-delete

Post a Comment