Top 10 Letupan Terbesar !!


10. FOAB (Father Of All Bomb)

Letupan terbesar dicipta oleh senjata bukan nuklear

FOAB adalah senjata taktikal Rusia yang direka unutk meletup di pertengahan udara dan membuat satu gegaran serta membakar di bawahnya. Bom ini bersamaan 44 tan TNT. Walaubagaimanapun, FOAB tidak menjana sebarang radioaktif.

Pada tahun 2003, Amerika Syarikat mengembangkan MOAB (Massive Ordinance Air Blast Bomb) iaitu bom yang mempunyai kekuatan bersamaan dengan 11 tan TNT. MOAB juga dikenali sebagai (Mother Of All Bomb). Selang beberapa tahun, Rusia maju dengan bom ciptaannya iaitu FOAB pada tahun 2007, yang mendakwa empat kali ganda lebih kuat.

9. Minor Scale


Minor Scale ini adalah satu ujian yang dilakukan oleh Amerika Syarikat pada 27 Jun 1985. Agensi Pertahanan Nuklear Amerika Syarikat telah meletupkan hampir 5000 tan bahan bakar ammonium nitrat untuk meniru kesan senjata nuklear. Tujuan utama adalah untuk melihat bagaimana senjata nuklear yang kecil akan menjejaskan perkakasan tentera. Fakta yang menarik, terdapat satu pertikaian tentang sama ada betul atau tidak adalah, sebenarnya, letupan Minor Scale terbesar telah dijalankan oleh Great Britain apabila tentera laut diraja meletupkan 6700 tan semasa perang dunia 2. Letupan tersebut dipanggil letupan Heliogoland.

8. Peristiwa Tunguska


Pada 30 Jun 1908, terdapat satu letupan yang besar di atas sungai Podkamennaya Tunguska di Rusia. Letupan tersebut dianggarkan 10-15 megatons TNT, atau 1000 kali ganda kekuatan bom atom yang pernah mengegarkan Hiroshima, Jepun. Walaupun terdapat beberapa teori konspirasi tentang apa yang menyebabkan letupan itu, majoriti saintis bersetuju bahawa ia adalah disebabkan oleh meteoroid yang meletup di pertengahan udara dan menyebabkan semua pokok-pokok di kawasan itu tumbang seluas 2.150km persegi.

7. Tsar Bomba

Letupan terbesar buatan manusia

Tsar Bomba merupakan bom hidrogen yang dibangunkan oleh Kesatuan Soviet dan diuji pada oktober 30, 1961. kekuatan letupannya bersamaan 57 megatons. Ia adalah letupan paling kuat yang pernah dibuat oleh manusia. pada awalnya, kekuatan sebenar bom itu dianggarkan 100 megatons, tetapi berkurang kerana kesan sampingan dari peralatan tersebut yang terlalu bermasalah. Walaupun Tsar Bomba diletupkan di lokasi yang sangat jauh di Pulau Novaya Zemlya, utara tanah besar Rusia, ia masih menyebabkan banyak kerosakan pada bangunan-bangunan di Norway dan Finland. Letupan tersebut mencipta awan cendawan setinggi 64km di udara.

6. Letusan Gunung Berapi Tambora


Pada 5 April, 1815. Gunung Tambora telah meletus di Sambawa, Indonesia yang mewujudkan letupan paling kuat yang pernah disaksikan oleh manusia pada zaman itu. Letusan Tambora dianggarkan bersamaan 800 megatons TNT, ataupun kekuatannya 14 kali ganda lebih kuat dari Tsar Bomba. Letusan tersebut boleh didengari sejauh 2.600km. Gunung itu melepaskan abu setinggi 43km di udara sehingga ke lapisan stratosfera dan di seluruh dunia. Abu ini menyekat cahaya matahari dan pada tahun 1816 menyebabkan tahun paling sejuk dalam catatan sejarah. Banyak tanaman mati dan kebuluran yang berlaku di seluruh Eropah dan Amerika Utara serta dianggarkan bahawa kira-kira 10,000 orang meninggal dunia ketika letusan dan kira-kira 70,000 orang mati akibat perubahan iklim yang dihasilkan.

5. Kepupusan Cretaceous-Tertiary (Zaman Dinosaur)


Kira-kira 65 juta tahun yang lalu, satu peristiwa yang dikenali sebagai Cretaceous-Tertiary menyebabkan kepupusan banyak organisma dan dinosaur. Ramai saintis percaya bahawa ini adalah disebabkan oleh impak asteroid yang menciptakan Crater Chicxulub yang terletak di luar pantai Semenanjung Yucatan. Kekuatan impak tersebut besamaan 96 teratons TNT, atau kira-kira 1.7 juta Tsar Bomba. Terdapat bukti geologi yang mencukupi seperti kesan perubahan iklim yang lebih dasyat dari Gunung Tambora, dipercayai perubahan iklim ini akhirnya yang menyebabkan kepupusan dinosaur.

4. GRB 080319B


"Gamma-ray burst" adalah antara peristiwa-peristiwa yang paling ganas dalam alam semesta. Punca sebenar "Gamma-ray burst" tidak dapat difahami sepenuhnya. Walaupun kebanyakkan ahli-ahli astronomi berpendapat bahawa mereka dikaitkan dengan supernova yang amat besar. "Gamma-ray burst" biasanya berlangsung 20 hingga 40 saat dan bersinar-sinar. "Gamma-ray burst" amat jarang berlaku. Pada 19 Mac 2008. "Gamma-ray burst" yang dikenali sebagai GRB 080319B berlaku dan boleh dilihat dengan mata kasar untuk kira-kira 30 saat. Letupan itu berlaku 7,5 bilion tahun cahaya jauhnya, merupakan objek yang paling jauh yang boleh dilihat tanpa teleskop. Letupan dianggarkan telah dijana bersamaan 2A-1034 tan TNT, atau kira-kira bersamaan 10,000 kali berat Matahari di TNT yang diletupkan sekali gus.

3. SN2006gy


Pada 16 September 2006, supernova terbesar iaitu SN2006gy telah ditemui. Supernovae berlaku apabila bintang kehabisan bahan api, runtuh pada diri mereka sendiri dan kemudian meletup. SN2006gy berlaku 230 juta tahun cahaya jauhnya, Bintang kira-kira 150 kali ganda lebih besar daripada Matahari runtuh ke atas dirinya. Jumlah tenaga yang dilepaskan oleh hypernova ini adalah dianggarkan lebih kurang bersamaan dengan 2.5a-1035 tan TNT, yang kira-kira jumlah yang sama tenaga yang dikemukakan oleh semua bintang dalam Supercluster Virgo galaksi kurang satu minit.

2. GRB 080916C


Alam semesta mempunyai ruang yang sangat luas. Objek astronomi besar sukar untuk difahami, dan letupan terbesar yang diketahui, GRB 080916C tidak mempunyai beza. GRB 080916C pertama kali dicatatkan pada September 16, 2008. Letupan ini berlaku kira-kira 12,2 bilion tahun cahaya jauhnya dan berlangsung selama 23 minit, yang merupakan satu tempoh yang sangat lama. 23 minit, menggunakan lebih banyak tenaga daripada Galaksi Superclusters. Letupan itu dianggarkan mempunyai jumlah tenaga yang setara 2A-1038 tan TNT, yang bersamaan satu trilion Tsar Bomba atau 7000 kali ganda jumlah tenaga Matahari semasa hayatnya.

1. Big Bang


Sebelum fenomena Big Bang terjadi, tidak terdapat sebarang benda yang wujud. Dalam keadaan tanpa sebarang kewujudan kebendaan, tenaga atau masa, dan yang mana hanya dapat diterangkan secara metafizik, semuanya ini sebenarnya telah diciptakan. Fakta ini, yang baru diketahui melalui kajian dalam bidang fizik moden, telah dinyatakan dalam Al-Qur'an 1400 tahun lalu.

Syaikh Tantawi Jauhari melalui kitabnya Al-Jawahir yang ditulis sekitar tahun 1920-1930 menyebut:

"Apa yang dijelaskan oleh Al-Quran, langit yang banyak dan bumi ini termasuk matahari, bintang-bintang dan segala alam yang ada di dalamnya, semuanya bercantum padu sebelum ini, kemudian Allah swt pisahkan kesemuanya. Ayat ini adalah mukjizat yang membuktikan kebenaran Al-Quran, kerana ilmu berkenaan perkara ini hanya diketahui pada hari ini"

Menurut teori "Bing Bang", alam ini pada asalnya bercantum padu, kemudian berlakulah satu letupan yang kuat (Cosmix Explotion) 10 hingga 20 bilion tahun yang lampau, yang dinamakan "Bing Bang". Sejak itu berlakulah pengembangan dan penyejukan (Expending & Cooling) sehingga akhirnya lahirlah bintang-bintang, galaksi dan seumpamanya.

Teori ini pada asalnya diasaskan dari formula General Theory of Relativity yang diutarakan oleh Albert Einstein pada tahun 1915. Kemudian, pada tahun 1922, seorang pakar fizik Rusia, Alexandar Friedmann mengembang dan mengukuhkan lagi teori ini.

Pada tahun 1929, Edwin Hubble menemui bukti-bukti kukuh yang menyokong teori '"Bing Bang". Dengan menggunakan alat yang canggih, beliau mendapati alam ini sedang mengembang.

Penemuan ini mengukuhkan lagi pendapat yang mengatakan alam ini bercantum padu pada asalnya diikuti satu letupan besar kerana letupan itulah yang menyebabkan pengembangan ini.

Wallahu a'lam.

8 comments:

info yang sgt menarik di pagi yang indah ^^,

January 11, 2012 at 4:00 PM comment-delete

good info..menakutkan je letupan2 nih...

January 11, 2012 at 4:09 PM comment-delete

orang perempuan juga boleh menghasilkan letupan ketika marah, malah ribut pun boleh..hehehe..

January 11, 2012 at 6:18 PM comment-delete

mantaappp bagus sekali tuh infonya
ada gak ya cara bikin bom nya wkwkwwkwkwkw...:P

January 11, 2012 at 6:33 PM comment-delete

wahhhhhhhhhhhh, info sgt bagos lah...suka2

January 11, 2012 at 6:35 PM comment-delete

geli pulak tengok minor scale tu

January 11, 2012 at 9:35 PM comment-delete

menarik lah...

January 12, 2012 at 2:18 AM comment-delete

KAABOOOMMMMMMMM......
lagi entri menarik drpd dalca....bagus..

January 12, 2012 at 12:04 PM comment-delete

Post a Comment