Dimana Tulang Sulbi ?








Apa sebenarnya rahsia serta keajaiban tulang sulbi sehingga tulang ini disebut oleh Rasulullah s.a.w sejak 14 abad dahulu?. Mengikut istilah anatomi, tulang sulbi dikenali sebagai Coccyx. Ia merupakan tulang yg terakhir dlm susunan dari atas ke bwh tulang vertebra (tulang belakang) yg terletak dibahagian pinggul. Drpd Abu Hurairah r.a bhw Rasululah s.a.w bersabda yg bermaksud: "Semua bahagian tubuh anak Adam akan dimakan tanah, kecuali tulang sulbi yg daripadanya ia diciptakan dan drpdnya dia akan dibangkitkan." (riwayat An-Nasa'i, Abu Daud dam Ibnu Majah). Berdasarkan hadith di atas dapat disimpulkan bahawa:
1. Bermulanya kejadian manusia adalah drpd tulang sulbi.
2. Tulang sulbi begitu utuh & tidak akan hancur.
3. Manusia akan dibangkitkan semula pd hari kiamat drpd tulang sulbi.

Seorg saintis Jerman bernama Hans Spermann berjaya membuktikan bahawa sel2 di dlm coccyx tidak akan hancur. Dlm kajian yg dilakukan, beliau tlh mengisar tulang coccyx hingga hancur & memanaskannya dgn suhu yg amat panas dlm tempoh masa yg lama. Beliau kemudian memeriksa sel2 tulang tersebut & ternyata ia masih lagi hidup & utuh seperti biasa. Jadi ini bermakna, meskipun jasad seseorg telah meninggal dunia, tetapi sel2 dlm tulang coccyx kekal hidup walau di mana sekalipun dia dikebumikan meskipun telah beribu2 thn lamanya. Manusia dibangkitkan semula pd hari kiamat dgn tulang sulbi

Dalam AL-Qur'an ada menceritakan tentang kebangkitan manusia pd hari kiamat.
Firman Allah yang bermaksud "Engkau memasukkan malam ke dalam siang, dan Engkau memasukkan siang ke dalam malam. Engkau keluarkan yang hidup daripada yang mati, dan Engkau keluarkan yang mati daripada yang hidup" (surah Ali I'mran 3:27). Hans Spermann berjaya membuktikan keupayaan sel-sel tulang coccyx utk tumbuh semula. Beliau tlh memasukkan tulang2 sulbi yg tlh dikisar & dibakar tadi ke dlm embri02 lain. Hasilnya, tulang sulbi tersebut tetap dpt tumbuh & membentuk paksi janin yg lain. SUBHANALLAH…

9 comments:

subhanallah. alquran dapat membuktikan sains dan sains hanya salah satu cabang ilmu sahaja. jadi, kita patut berpegang pada quran dan sunnah.:)

February 10, 2012 at 4:47 PM comment-delete

This comment has been removed by the author.

February 10, 2012 at 6:24 PM comment-delete

Subhanallah, betape hebatnye kejadian ALLAH..

February 10, 2012 at 6:27 PM comment-delete

subhanallah...mendapat sedikit maklumat berguna terima kasih

RHI
February 10, 2012 at 7:06 PM comment-delete

islam ade sume jenis ilmu.. :)

February 10, 2012 at 8:23 PM comment-delete

tkasih..menambah ilmu pgetahuan =)

February 10, 2012 at 9:27 PM comment-delete

subhanallah..ilmu baru ni :)

February 10, 2012 at 10:42 PM comment-delete

wahhh..ini ilmu baru ntuk hamba..maka elok saja kenangkan hamba ini sedang belajat tentang atanomi manusia..

February 10, 2012 at 11:46 PM comment-delete

Subahannallah sungguh nakjubkan... Tulang sulbi ibarat data memori yg akan dibuka oleh ALLAH pada Hari di mana Kita semua akan dinidupkan UNTUK hitung segala amalan didunia... Wallahualam.

September 26, 2019 at 10:24 PM comment-delete

Post a Comment