Kisah Wang Rm1 & Rm100





Wang RM 100 & RM1.00 sama2 terbuat dr kertas, sama2 dicetak & diedarkan oleh BNM. Ketika bersamaan mereka keluar dan berpisah dari Bank dan beredar di masyarakat.

4 bulan kemudian mereka bertemu lagi secara tidak sengaja di dalam dompet seorang pemuda. Kemudian diantara kedua duit tersebut terjadilah percakapan. Yg RM100 bertanya kpd RM1.00, "Kenapa badan kamu begitu lusuh, kotor dan bau busuk?" RM1.00 menjawab, "Kerana Selepas aku keluar dari Bank aku terus ditangan orang2 bawahan dari Pembawa beca, Penjual sayur, penjual ikan dan ditangan pengemis" Lalu RM1.00 Bertanya balik kpd RM100, "Knp km kelihatan begitu baru, rapi dan masih bersih?" Dijawabnya, "Kerana selepas aku keluar dari Bank, aku terus disambut perempuan cantik, & aku singgah ke restoran mahal, di mall & jg hotel2 berbintang serta keberadaanku selalu di jaga dan jarang keluar dari dompet"

Lalu RM1.00 bertanya lg, "Pernahkah engkau singgah di tempat ibadah?" Dijawablah, "tidak pernah" RM 1.00 pun berkata lg, "Ketahuilah walaupun aku hanya RM1.00, tetapi aku selalu singgah di rumah TUHAN dan ditangan anak2 yatim, bahkan aku selalu bersyukur kpd TUHAN. Aku tdk dipandang bukan sebuah nilai, tetapi adalah sebuah manfaat"

Akhirnya menangislah RM 100 Kerana sombong dgn kehebatan, dan nilai yang tinggi tetapi tdk begitu bermanfaat selama ini. Jd janganlah kita pandang sebesar mana diri kita, tetapi lihatlah seberapa bermanfaat penghasilannya dipakai utk memuliakan TUHAN. Kerana kekayaan bukanlah utk kesombongan!!


 p/s: sory lama x update..sbb debaran menanti result ari tu..n ada busy yg teramat sngt








19 comments:

wah.. cerita ni sangat2 memberikan pengajaran buat semua yang membacanya.. thanks sebab mengingatkan bro :)

July 13, 2012 at 10:10 AM comment-delete

Betul2... kekayaan yg ALLAH bg bukn utk kite sombongkn. Tp bersyukurla

Finally,dalca update gak..;-)

July 13, 2012 at 2:40 PM comment-delete

sgt memberikan pengajaran..=)

July 13, 2012 at 6:53 PM comment-delete

terbaikk!! best la citer ni..

yes.."kekayaan bukanlah untuk kesombongan.."xD

July 13, 2012 at 7:32 PM comment-delete

moral of the story jgn takabbur sgt..hehe..yay! pakcik roti dah update blog..alhamdulillah...

July 13, 2012 at 7:32 PM comment-delete

Banyak maksud yg tersirat. Walaupun hanya sebuah cerita pendek dan dikaitkan dengan duit :")

July 14, 2012 at 7:14 AM comment-delete

Yes,jangan nak rasa sangat besar selalu bila berada di atas,sedangkan kita tak taw yang di bawah entah2 tu lebih baik dan besarnya..

July 14, 2012 at 9:45 AM comment-delete

Betapa tingginya nilai seringgit... Begìtu tinggi juga nilai murni org2 yg kita pndang hina selama ni dek hanya krn kemiskinan mereka.

Tiada beza antara semua makhluk Allah, jgnlh kita meletakn taraf & darjat tnpa sesuka hati krn yg buruk itu mungkin adalah yg trbaek d antara kita...

Wallahualam..

July 14, 2012 at 7:23 PM comment-delete

inilah cerita paling bagus pnh akak dgr, banyak sgt tauladannya..

July 14, 2012 at 8:37 PM comment-delete

memang betul laa cite nie.. ramai org yg bongkak dan sombong kerana kemewahan mereka..

July 15, 2012 at 7:16 AM comment-delete

inshaAllah result dalca ok nya.. hehehe.. apa pun..terima kasih untuk kisah yang menyedarkan betapa nilai itu tidak bermakna jika tidak digunakan seeloknya..

July 15, 2012 at 9:55 AM comment-delete

ye, betul sgt tu.. tiada guna kalau kita hanya besar dimata manusia tp kecik sungguh di mata Allah.. terima kasih sbb sentiasa ingat mengingati sesama kita ;)

July 15, 2012 at 9:59 AM comment-delete

nice onee..:) thanx atas ingatan^^

July 15, 2012 at 6:39 PM comment-delete

dalca baguslah N3 ni, mengingatkan KA bahawa bukan nilai sebenarnya yg menjadi ukuran!

July 15, 2012 at 8:27 PM comment-delete

entry ni sangat2 mendalam maksudnya.....

July 15, 2012 at 8:45 PM comment-delete

betul2..jgn sombong~

wahh ape result? ;p

July 16, 2012 at 5:45 PM comment-delete

setuju sangat dan cerita yang menarik

KY
July 17, 2012 at 10:30 PM comment-delete

memang kalo nak sedekah org sllu bg duit singgit je.. nak bg yg besar2 kang ketar lak tgn.. pstu x ikhlas lak kalo bg yg nilai besar =P






Luv,
cik ana

July 19, 2012 at 9:13 PM comment-delete

cerita yg sangat memberi kesan..

July 20, 2012 at 9:40 AM comment-delete

Post a Comment