Salam Ramadhan



Assalamualaikum wbt...


Selamat datang bulan suci Ramadhan, dimana bulan terbaik dari semua bulan. Bulan keagungan yang penuh hikmah, berkah, rahmah dan ampunan. Dan inilah saat-saat yang paling indah bagi yang mendambakan kesejatian hidup. Inilah saat-saat ketika tiap detik kehidupan harus diisi dengan amal saleh dan kebajikan. Inilah saat-saat ketika tiap tarikan nafas dan getaran lidah mulai dihiasi dengan dzikir dan taubat. Inilah saat-saat ketika seluruh umat manusia bergembira akan menyambutnya.

Umar ibnul Khathab r.a. berkata, "Orang yang berdzikir kepada Allah pada bulan Ramadhan akan diampuni dosa-dosanya; dan yang memohon kepada Allah pada bulan Ramadhan tidak akan kecewa.” Lalu Rasulullah S.A.W. pun senantiasa  menyambut  gembira   setiap datangnya  Ramadhan, dan  berita gembira  itu  disampaikan  pula kepada para sahabatnya seraya bersabda:

"Sungguh  telah datang kepadamu bulan Ramadhan,  bulan  yang penuh keberkatan. Allah telah memfardlukan atas kamu puasanya. Di dalam bulan Ramadhan dibuka segala pintu surga dan dikunci segala pintu  neraka  dan dibelenggu seluruh setan.  Padanya  ada  suatu malam  yang  lebih  baik dari  seribu  bulan.  Barangsiapa  tidak diberikan  kepadanya  kebaikan malam itu  maka  sesungguhnya  dia telah dijauhkan dari kebajikan" (Hr. Ahmad) 
               Bulan Ramadhan bulan berganda. Setiap apa saja yang dilakukan akan mendapat balasan berganda. Malahan nafsu kita juga turut berganda walaupun pada bulan ini syaitan dirantai oleh Allah. Ini adalah kerana nafsu telah bertapak di hati dan bermaharajalela.
Wahai sahabatku sekalian,
               Apabila kita membuat kesilapan kita sering menyalahkan syaitan dan iblis yang menggoda kita. Tetapi mengapakah kesilapan yang sama turut berlaku dalam bulan Ramadhan? Adakah rantai-rantai yang membelit kaki-kaki syaitan itu terlalu panjang hingga dapat memberi 'petunjuk' kepada kita?
Sabda Rasulullah saw.:
"Apabila datang bulan Ramadhan, dibukakan pintu langit dan ditutup pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan."

            Beringatlah nafsu tetap wujud walaupun syaitan sudah dibelenggu..Berikut adalah perbualan mereka:

Syaitan: start esok wa MC sebulan.
Iblis: aku amek cuti tanpa gaji.
Nafsu: takpe2. keje korang biar aku yg cover.

Semoga dengan keberkatan Ramadhan ini kita akan dapat menggilap kembali hati kita yang pudar dan melumpuhkan nafsu-nafsu hitam yang bertahta di hati kita selama ini. Oleh itu, inilah masa yang perlu digunakan sebaik mungkin untuk mendidik kembali nafsu kita yang selama ini dikongkong oleh syaitan. Berpuasa bukanlah sekadar berlapar semata-mata. Tetapi puasa adalah berlapar di samping mendidik nafsu dan peribadi manusia. Ini adalah jihad yang maha besar yang perlu dihadapi oleh setiap  umat Islam.
Nabi Muhammad saw pernah bersabda:
"Berjihadlah kamu dengan lapar dan dahaga kerana pahalanya seperti pahala mujahid di jalan Allah (fi sabilillah) dan sesungguhnya tiada amalan yang lebih diperkenankan oleh Allah selain menahan lapar dan dahaga"
Bulan Ramadhan ini adalah anugerah Allah sebagai lambang kasih sayang kepada hamba-hamba Nya. Allah tidak mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa hinggakan tidur di waktu siang juga diberikan pahala. Begitu besarnya kasih sayang Allah pada kita. Oleh itu marilah bersama-sama kita menilai diri kita. Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang menganiayai diri sendiri .

Sabda Rasulullah saw:
"Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."


           Akhir kalam , semoga bulan Ramadhan kali ini penuh bermakna .Lengkapi setiap hari dengan amalan soleh agar cahaya keimanan kian bertambah.  Kejayaan mahupu kegagalan dalam peperiksaan bukanlah penentu keimanan kita . Janganlah kita bongkah dan takabur dengan ilmu yang penuh didada."Setting"kan kerana ALLAH, agar hidup kita diberkati dan disayangi.
 p/s: Sory lama sangat menghilang..sebenarnya aku kian sibuk dan sibuk dan sibuk..kerna jadi orang persatuan dan tahun hadapan dah nak tulis bahas untuk ijazah dan pastu BALIK!!yeah!!

OK time to BW sblm tu jom singgah ke PORTAL RASMI Pelajar Mahasiswa Malaysia di Morocco (PMMM) skung aku kena jaga Portal ni adei runsing nk jaga dua blog dlm 1 masa..


12 comments:

salam ramadhan::)

July 20, 2012 at 11:40 AM comment-delete

Salam Ramadhan encik dalca....moga ramadhan kali ni lebih bermakna...

July 20, 2012 at 12:36 PM comment-delete

salan ramadhan :)

July 20, 2012 at 2:59 PM comment-delete

salam ramadhan ^_^

July 20, 2012 at 3:44 PM comment-delete

Ramadhan Kareem~
Gambatte kudasai dalam uruskan 2 portal tu..

July 20, 2012 at 4:42 PM comment-delete

salam ramadhan dalca..:)

July 20, 2012 at 4:49 PM comment-delete

wahh org kuat persatuan nie..good luck!!

selamat berpuasa syah~

July 20, 2012 at 5:08 PM comment-delete

sama2 amik tket jugak sebulan untuk bertadarus =)

July 20, 2012 at 5:17 PM comment-delete

tu dia exco penerbitan kita!

July 20, 2012 at 6:08 PM comment-delete

salam Ramadhan dr saya

July 20, 2012 at 11:25 PM comment-delete

salam ramadhan bro... semoga ramadhan kali ni memberi keberkatan kepada kita smua..amin..

July 21, 2012 at 4:17 PM comment-delete

selamat berpuasa dalca !!!!!!!!!!

July 22, 2012 at 7:31 AM comment-delete

Post a Comment