Ini Baru Dalca !!


Selamat Datang Musim Bunga

Musim yg paling aku suka..tak sejuk tak panas,angin sepoi2 bahasa..udara nyaman dan segar..Buah strawbery mula membuah-buah,perut mula krokkk,krokkkk,harga pula murah,mmg jadi pencuci mulut setiap mlm.SPRING kali ketiga dlm sepanjang hidup aku..Dah balik malaysia nanti,xdpt lah nak merasai musim bunga lagi..



1 April


Bla..bla..blaaaa,1 April penuh wall di fb berkenaan dgn HARAM APRIL FOOL!!Say no!!dan mcm2 lgi..hakikatnya mmg best dpt perkena org..tambah2 kawan yg paling rapat..hahaha,kdg2 niat kita nk melawak dan si kena prank pon boleh terima kira ok lah..hbs kuat makan penumbuk dia sebiji dlu baru dia redho...hahha

Sejarah April Fool

Ok apa-apa pon hakikatnya aku tetap bersetuju April Fool ni diharamkn..Pernah terfikir bila dan mengapa wujudnya April Fool? Sejarah ringkasnya begini, ia mula dirayakan
sewaktu kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah bertapak
berkurun-kurun lamanya di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya
runtuh diserang tentera-tentera Kristian.

Penduduk-penduduk Islam diSepanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam
rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian
bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan
orang-orang Islam dr Sepanyol.

Penduduk-penduduk muslim ini, diberitahu bahwa mereka boleh berlayar
keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama-sama barang-barang keperluan
mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh dipelabuhan.
Orang-orang Muslim yang risau sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu
penipuan, telah pergi keperlabuhan untuk melihat kapal-kapal yang
dimaksudkan.

Setelah berpuas hati, mereka membuat persiapan untuk bertolak. Keesokan
harinya (1April), mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan
menuju ke perlabuhan.

Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah
dan kemudian membakar rumah penduduk-penduduk Islam ini.

Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya dibakar.
Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh
kesemuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil. Peristiwa berdarah
yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.

Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol
tetapi juga di serata dunia.


Dalca Berwajah Baru




Haaaa..puas aku edit template ni..tu pon masih belum siap lagi.aku suka template ni..satu faktor warna,teringin plak nak warna cerah..yg dlu gelap,kdg2 mengantuk juga aku tngok..yg kedua simple dan kemas..xserabut..ringan jer mata tengok..yg ketiga saja gatai tngn,haha padahal kerja bertimbun2,bahas xtulis2 lgi..huh!!oh manusia-- apa komen anda tntng wajah baru ini??



Perjuangan Terakhir



Yaaa...perjuangan terakhir untuk semester terakhir...Baki 3 bulan ja lagi sebelum final exam..dan 3 bulan ja lgi aku perlu siap sedia hadapi masyarakat di malaysia...Perghhh ilmu baru mcm siput kot,baru kol ayah tadi,haaa siap sedia tarawih,tahlil dan ceramah kat masjid..org dah tempah..OK FINE!! xnak beli tiket lgi,nak smbung master..hahahaha,



Aku,Exco dan Pengarah



Serius dalam sepanjang aku dok dibumi morocco,tahun ketiga tahun paling mencabar,banyak berfikir dan banyak tangan dah mcm robot buat kerja..Nak bahagikan masa antara belajar dan tanggungjwb sbgai exco bukan perkara yg mudah,tapi YA!! ia mematangkn kita dan mengisi masa yg lapang.

Bapak failnya aku jadi Exco tahun ini...Jadi Pengarah program pon ntah mcm apa lgi..gerrrr..confom kena kritikan dan paku yg mendalam time muktamar sanawi..3bulan ja lgi sblm tamat khidmat,adalah sikit rasa mcm xnk lepas lgi tnggjwb ni,andai diberi kesempatan kali kedua,nk jer  tebus balik apa yg ketinggalan..huhu.Sory PMMM..Ye lah kdg2 org nmpak mudah jer kerja kita,tapi hakikatnya,aku perlu belajar dlu dari youtube,google dsbg..sbb aku sikit ja kemahiran dlm bidang IT..Hbs banyak masa aku luangkn bertalaqi dgn sheikh google.

Orang ada kata aku ni jenis pandai bahagi masa..seriously?? Pendapat peribadi aku,aku xpernah ada time table..hahaha,aku xreti nk ikut jadual yg ditetapkn sbb konfom aku xkan ikut..huahua,aku rasa aku nk buat,aku buat..tu ja..dan dsbbkn perkara tu kot,aku fail dlm mnjaga masa..ish3 terok tol.

Malam Yg Membuat Aku Tersenyum

Dok tngh2 update blog,smbil melayan budak ini bermain...tinggal seketika sbb nk ambil buku,aku nampak dia teroz tekan2 kat laptop aku,no hal lah,xkesah sngt..tiba2 dgr bunyi bussshhhhhh [mcm mna tau bunyi air aku pon xtau]..tengok2 hbs tilam aku basah dgn 1/2liter susu...huaaaaaa,begini lah rasanya mnjadi seorang bapa kot,tambhan pula aku baru ja basuh cadar pgi tadi..dgn harapan tidur nyenyak bau haruman sabun..gerrrr,terpaksa malam2 aku p basuh skali lgi...hahaha,tidor atas lantai lah jawabnya mlm ni..pastu kena pukulan dari budak ni lgi smbil tarik2 baju sbb xselesa seluar dia basah..haha,aku biarkn aja...smbil gelak2..oh gelagat budak2 kdg2 hilang juga tension..


Selamat Pengantin Baru



Tetiba dapat gambar dari Malaysia..Oh lupa hari perkahwinan abg noh..bukan abg aku,aku just ada dua org kakak ja..dan aku last..haha bawah tu gmbar adik last dia..Barakallahu lakuma wabarakah..semoga kekal dunia dan akhirat,inchallah..terima kasih kerna cpt2 kawen..haha,skung dh green light,yes !! kena training jadi imam dh ni,training masak dan training pingpong..pingpong?? why??hehe 3thun cpt jer masa berjalan...baru rasa smlm jumpa family diorang..huh!!



p/s:Sebab tu entry ni namanya INI BARU DALCA..aku dalcakan semua yg aku nk tulis..haha
















5 comments:

bestnya musim bunga, goodluck for final exam nanti..n tahniah buat pengantin =)

zaza
April 1, 2013 at 12:27 AM comment-delete

perhhhh..dalca berwajah baru...x kisah la cmne,,asalkan ko suka,,asalkan dalca corporation tetap di situ...hehe..

tak payah la kot nak sambut april fool.....mcm fool jek nak sambut.. haha... klu nk prank mmbe..xyah nk tunggu april...bila2 pun bole..

good luck final exam...aku lama menganggur ni,,rasa mcm nak sambung master plak...hehe...

Shah Razali
April 1, 2013 at 12:48 AM comment-delete

kuah dalca makan ngan roti canai satu..apepun mmg terbaek la...

wahhh imam terawih kat ner tu? bestnye....

Fatihanur
April 1, 2013 at 6:55 PM comment-delete

hiksss....dah lama benar rasanya tak singgah sini, jenguk2 blog..sebab tuan belog pon byk keje kan...pasni leh lah baca belog en dalca puas2..

cintazulaikha
April 5, 2013 at 8:10 AM comment-delete
ela
September 20, 2023 at 8:16 PM comment-delete

Post a Comment