Hati Kacau ??


KENAPA AKU DIUJI?
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja)
mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka
sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~ Surah Al-Ankabut
ayat 2-3


KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
ayat 216


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan
kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA KECEWA?
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih
hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah
kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran
ayat 200


Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, ~
Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah
ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
aku bertawakal ~ Surah At-Taubah ayat 129

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah
Yusuf ayat 87




p/s : lambat plak update hari ini..hehe


16 comments:

Alhamdulillah..InsyaAllah, hanya padaNYA tempat kita mengadu

March 10, 2012 at 2:55 PM comment-delete

suka entry nie! huhu
ada jwpn utk stiap pertnyaan
kita yg perlu berusaha mncari krdhaan

March 10, 2012 at 3:40 PM comment-delete

nak share..
terima kasih..^^V

March 10, 2012 at 5:21 PM comment-delete

This comment has been removed by the author.

March 10, 2012 at 5:21 PM comment-delete

Setiap persoalan dan setiap pe yg kita kusutkan mesti ade sebab dan jawapannye...Al-quran tu memang panduan hidup kita kan..nice entry dalca..:)

March 10, 2012 at 5:24 PM comment-delete

to conclude,semua yg tjadi dlm hidup kita adalah atas kehendak ALLAH SWT,betul x? :)

p/s: awk2..subuh dh lama lepas kt swak..lmbt la awk ni..hehe :P

March 10, 2012 at 6:29 PM comment-delete

function entry ni...thx :)

March 10, 2012 at 7:01 PM comment-delete

sangt suka entri nie.. dalca nie.. dalam lawak pun ada pengajran.. blog yang ptut diterjah..

March 10, 2012 at 7:09 PM comment-delete

sesungguhnya hanya Allah sahaja tempat kita bermohon.adakala zaza stiasa tya knp di uji dgn mslh begini dan bgini..rupanya semua itu ada sebab.. :)

March 10, 2012 at 10:33 PM comment-delete

hmmmm.. terbaik dr ladang rangkuman2 dr Al-Quran ni.. bagus sgt lagi2 kalau tgh ada masalah hidup..

March 10, 2012 at 11:03 PM comment-delete

nice entri dalca........ko mmg bagus...

March 11, 2012 at 3:49 AM comment-delete

best la entry ni..

jom terjah entry afiq yang baru
http://afiqyassin.blogspot.com/

March 11, 2012 at 4:17 AM comment-delete

tres bien bro....'',)

March 11, 2012 at 4:34 AM comment-delete

jangan riso,, still boleh komen lah pulak.. hee~~ pengomen tetap ada.. haha

betul2 jangan berputus asa dengan rahmatnya...

March 11, 2012 at 5:38 AM comment-delete

nice sharing..:)

March 11, 2012 at 5:49 AM comment-delete

sume ujian tuhan bagi tu ada hikmah dia kan.nice sharing bro.peringatan dan pesanan untuk kita sume

March 11, 2012 at 9:04 AM comment-delete

Post a Comment